CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Wednesday 6 March 2013

Umrah Part 1 .

Assalamualaikum kalian . sehat semua ? sorii aa sbb lambat post entri pasal umrah ni , bukan apa , sibuk bah , tambah2 lgi malas kan . hahaii . itu lah . socay . ne kali k\ita sambung cerita umrah ya . kita mula dari awal saaammmpai akhir:) insyaAllah kita dpt share apa2 yg bermanfaat wokeh .

26 Mei 2012 :

bermulalah perjalanan kami sekeluarga mama , bapa , ama n abg nasir , zahid , ikmal , nabil , baby dan aku . kami 9 orang telah bertolak dari KLIA menuju ke Jeddah dengan menaiki Saudi Airlines . sbenarnya abg aku sorg g c ajie , nda dapat join sbb dya tgh exam tem tu d UIA . so , tinggal la dya kseorangan . sedih jugak . dan kaka sulung aku , c ama tem tu tgh pregnant 6 bulan oke . so , bnyak dugaan yg kami hadapi sepanjang keberadaan kami di Tanah Suci .


ahha . di atas tu gmbr bagasi kami surang2 . sponsord by Bahrulmazi Travel and Tours oke:) 

 okeh , kami berlepas dari KKIA awal la dari tarikh kami belepas ke Jeddah tu sbb kami bermalam satu malam lgi di sana KL . so di atas tu gmbr di lobby hotel . lupa suda nama dya sbenarnya . huhu . yaa , semua putih . ambil berkat kan kesucian tu . act baju kami ( aku, mama n baby ) adalah baju raya taun lepas punya . sgaja letak tema Putih sbb bole guna tem pigi umrah . hahaha . bijak tak ? ehe . that's my mom's idea:) oya , gmbr di atas tu is aku dan abg aku c Ikmal . suda berpunya oke . hahaha . joke :p

 stelah tiba di KLIA , kami kena suru kumpul d sana Gate 5 , so bnyak juga rombongan dari agensi lain dari bmcm2 negeri d malaysia ni . mmg tem umrah kan , mmg ramai orang d epot . si ajie , abg aku yg nda dpt join tu pun dtg jugak jumpa kami , know what ? sedih dya sbenarnya tu , dapat liat dari riak wajah dia . kena kasi tinggal surg2 . nduii . kesian kau abg :(

andd , kek ? kenapa ada kek ? sebab ada orang hari jadi laaa . sbenarnya 25 mei tu bday abg aku c ajie . yg nda dapat join pigi umrah tu . mama sengaja kasi beli dya kek , dan aku tukang pilih kek . semestinya kalo aku yg pilih , i'll prefer chesse cake . ohsemm oke:) sedap yg tersangatt . kesian la jugak kan , sambut bday di epot , letak kek atas troli lgi , nda kamu sedih ? uhukk . sekadar yg termampu seja ba bilang urg . bikin hepi family seja ne . act , ajie ne atr ank mami aku yg manja , tapi yg paling manja opkos la yg bongsu kan ? me ? aku da 2ng bongsu . yg paling bongsu , tu nahh pakai tudung itam . act , tudung tu is mine . tudung prep aku di skola . hahahaha . btw , happy belated ajie sayang ! oya , lupa , abg aku c ajie tu suda pun berumah tangga now , with sist nabila cantek :) this is their facebooks account , ajie : click here , kak bella : click here . kalo mau kenal2 bole add seja dorang keh . haha

 pacik aku sma macik aku pun dtg . yg bdiri sbelah kiri tu pacik aku , adik mama aku . kami panggil dya pacik dun . hehe . kenapa ? kamu macam kenal dia ? ahha . dya slalu kuar radio nie dulu bzikir munajat . hehe . juga ahli politik . baiklah , itu sia tidak campur oke . sbb i hate politics very much ! huhu.

dalam jam 5 ptg tu flight kami dari KLIA ke Jeddah dan penerbangan tu adalah selama 8 jam , ya sekali lagi 8 JAM oke ! nda kau karau tu duduk sajaa . ini kali lah . kapal yg kami nek tu , kapal lama , tapi apa yg bikin aku sakai is , steward n stewardess dya urg arab . santik dan ensem semuanya . tapinya pramugari dya pakai tudung tapi nampak jambul daaa . 2nd aku sakai sebab kapal dya ada 3 columb . di tengah ada 4 , kiri kanan masing2 ada 2 tempat duduk . fuhh . besar tu beb . yg ke 3 aku sakai sbb sbelum berlepas tu , pramugara dya bacakan doa musafir dan doa nek kenderaan , wahh ! kagum akuu . hahaha . aku duduk di tengah , sbelah kanan aku c ikmal kalo nda silap , sbelah kiri aku , ma sista , c baby . yg lain tepisah2 suda kami . huhu . yg penting satu flight , hehe . selama 8 jam dalam kapal tu , aku hanya tidur , dan kalo aku bangun , aku akan ambil tafsir al-quran aku , aku baca dgn penuh ketenangan . kdg2 ak pasang lagu2 nasyid dari tlepon yg telah aku set Flight Mode . dalam kapal tu sejukk , kami kena bagi 1 set selimut n bantal leher . aku nda pakai sbb aku ada bawa baju 26 yg paling aku sayang . baju sii rapi bah . itu aku bikin jadi selimut . ewhh . sbelum aku betolak tu , dya sempat pesan sma aku , bawa seja baju tu pigi mana2 , mana tau ada gunanya nnti . hahaha . mmg ada guna pun . baik , kalo bab makan jangan susah la bilang urg , makan seja mau 5 ke 6 kali di dalam kapal tu . hahaha . kepuasan makan ni . makanan pun bukan makanan malaysia . makanan urg arab beb . huhh . and , stelah karau dalam kapal slama 8 jam , akhirnya kami tiba di Lapangan terbang Jeddah pada jam 1 pagi lebih kurang , itu waktu di Mesir ya . kalo waktu malaysia lebih kurang jam 4 pagi =_= betapa kick kami semua kan ? apa2 pun , perjalanan harus diteruskan .

 ni la muka2 orang baru sampai di epot Jeddah , pening + ngantuk + kagum ^^

 wecome to Saudi Arabia :)

 ni gambar tem di dalam bas suda , sbelum ne sbenarnya kami kena suru smbyg maghrib n isya dulu di epot Jeddah tu dan kena tunggu lama untuk nek bas ne . sempat g aku tidur2 d sana epot . huhu . suda dapat nek bas ne , syukur alhamdulillah la kan :) ni bas menuju ke Madinah . perjalanan dalam 6 jam jugak aku rasa . sbb kami sempat subuh di Masjid dalam perjalanan ke Madinah . ndatau masjid apa . tem di masjid tu lgi , mau smbyg subuh , tiba2 ak tenampak sekujur tubuh yg dibalut baju hitam dan seorang bayi kena bungkus cantik seja di sbelah dya . dorg tidur d masjid tu . aku liat baby tu , masyaAllah , cantiknya anak arab ni . putih lgi . huhu . maka , aku pun smbyg . lepas bis smbyg , aku tefikir mau bersedekah . huhu . ndatau kenapa terdetik di hati aku , aku pun kasi keluar sejumlah duit , aku pun nda ingat berapa , aku sisip di kain balutan baby tu :) lepas tu , aku beredar dgn senyuman . hehe .

 
ehh . ne gmbar tem bebaris cek pasport di epot Jeddah tu . ramai juga jemaah tem tu tgh bebaris . bnyak juga kaunter dibuka utk memudahkan para jemaah . hehe . maka , dalam 6 jam tu , akhirnya , tibalah kami di kota Madinah al munawwarah . apa yg 1st aku cari ialah ? masjid Nabawi . ya Allah , teringin sangat aku mau ke sana . lepas kami smpai tu , dalam jam 7 pagi wktu di sana , smpai otel , kena bagi bilik , rehat2 skejap , then kami kena suru kumpul balik di lobby utk ziarah masjid Nabawi . dann , part itu akan saya cerita nnti di Part 2 ya . nantikan .....

No comments:

Post a Comment