CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Friday 1 March 2013

Merindui Tanah Suci =')

Assalamualaikum dunia . anda sehat ? ohyeah , harap sehat selalu ya . emm . entri kali ni mau buat mukaddimah , sinopsis mngenai perjalanan aku buat umrah dengan family pada bulan jun last year . pengalaman yg sgt menarik , nda dapat aku lupakan . sebab apa ? bnyak kenangan aku d sana . tanah arab tu unik . aku selesa bila berada di sana , even panas sekalipun smpai aku demam dekat 3 hari . aku tenang di sana . aku dapat lupakan semua masalah aku . aku hanya ingat Allah . aku rasa aku dekat sangat dengan Dia . and yang paling aku rindu is what ? yess , the only one , Kaabah . satu binaan yang unik . teda di mana2 . bila liat lama2 , mutiara bisa jatuh ke lantai . betapa indahnya kebesaranNya .

this is Kaabah , subahanallah . indah ciptaanNya :)

tem di sana , kita mesti jga kelakuan , nda boleh sembarangan . nda boleh tinggi diri , nda boleh riak . sebab kalo kita buat semua perkara mazmumah tu , kita akan dapat balasannya tem tu jugak . Allah ndakan tangguh hukumannya . so beware ya:)

okeh . ada sedikit persoalan buat kawan2 semua , kenapa Makkah al-mukarramah tu dipanggil juga sebagai Tanah Haram ? ahhaa . sepa dapat jawab ? adaa ? ok lah . jom kita share sama2 ya . Makkah adalah tempat suci bagi orang Islam . agama lain selain agama Islam diharamkan untuk menjejakkan kaki ke tanah suci Makkah . baiklah . berdasarkan cerita guide kami dari Bahrulmazi Travel and Tours , ustaz Fadhli , Makkah al-mukarramah adalah tempat suci dimana umat Islam DIHARAMKAN berbunuhan , bertumpahan darah mahupun menitikkan darah jatuh ke bumi Makkah . sesiapa berbuat demikian , Allah sgt murka dgn org tersebut . wallahualam .

so , suda cerita pasal bumi Makkah , mmg cantik la . dgn padang pasir yg luas terbentang . kalo dalam perjalanan dari Madinah ke Makkah , memang kita akan nampak padang pasir jak memanjang . kalo suda tiba di satu daerah , baru dpt jumpa bangunan . itu pun , sedikit . bole dikira dgn jari . ehe .

macam banyak ba pula mau dicerita ni , baiklah . kalo bgtu , era akan buat part by part la cerita perjalanan semasa umrah ni . sbb tersangatlah bnyak cerita dan tersangatlah lama perjalanan kami . nanti kita bole share pengalaman , akan ada banyak gambar era akan msukkan . bikin cuci2 mata baa . hehe . okeh . bertemu di part 1 - Umrah yaa . insyaAllah . babaii peepss !

No comments:

Post a Comment